Sådan øger du dine chancer til en jobsamtale

Tiden op til en jobsamtale kan være en rutsjebanetur. I starten kommer ekstasen fra indkaldelsen til det første møde med din mulige arbejdsplads. Du føler dig ovenpå og urørlig. indtil, at dagen nærmer sig Så begynder nervøsiteten, at melde sig og sommerfuglene i maven begynder, at formere sig. Du begynder , at tvivle på dine evner og kompetencer Men fortvivl ej. Her er et par råd. Der kan øge dine chancer ved det første møde på arbejdspladsen.

  1. Engagement

Dine kompetencer er det der får dig kaldt til jobsamtale Men det er ikke det der sikre dig jobbet. Det der sikre dig jobbet er dig. Den måde du er på. Den måde du reagere og interagere på. Den måde du påtaler intervieweren når du ser ham eller også hende. Det er det der giver dig jobbet Hvis du udviser et engagement og en ambition og blod på tanden. Vil du imponere intervieweren og sætte et ekstra præg på din ansøgning. Engagement kan vises på flere måder Hvis du først og fremmest har sat dig 100% ind i virksomheden og dets værdier; Er du godt på vej. Ved, at udvise viden om deres kernekompetencer. Samt mission og fremtidsplan har du udvist en lyst og interesse i det virksomheden står for. Samt hvad de ønsker af deres medarbejdere. Du kan også udvise engagement ved et højt energiniveau hvor du ikke sparer på smilebåndet. Udvis din glæde for denne mulighed og du vil modtage et stort flueben i interviewerens bog fra første møde og til slut.

  1. Åbenhed

Hvis du fra start viser dig som et engageret, men også åbent menneske. Vil intervieweren føle sig tryg ved dine evner Hvis du fremstår meget introvert og indadvendt. Vil i ikke få en mærkbar forbindelse og du vil ikke nødvendigvis blive husket. Blandt alle ansøgere. Det er derfor vigtigt, at du giver ham noget, at huske dig for. Vis, at du er åben over for nye udfordringer og, at du ikke er bange for, at udvikle dig. Når du viser, at du er ærlig og åben over for intervieweren stoler han på dig og i vil formodentligt også fungere bedre sammen ved en eventuel ansættelse.

  1. Loyalitet

Hvis du formår, at udvise en loyalitet. Bliver du en darling for virksomheden. Loyalitet er vigtig på alle arbejdspladser Da det skaber tillid og god stemning kollegaer imellem. Det er vigtigt, at man har nogle, at stole på og læne sig op ad i en presset situation. Du kan udvise dette ved f;Eks At forholde dig positiv om din tidligere arbejdsplads. Dermed udviser du, at du ikke ønsker, at kritisere andre Men blot søger nye udfordringer. Du skal huske på At din nuværende overordnede kender den næste.

 

  1. Anbefalinger

En anbefaling er din hjælp til en jobsamtale. Det er den erfaring du har, at tilbyde til din nye arbejdsplads. Det kan derfor være en stor hjælp. Ved, at have dine anbefalinger i orden. Udviser du, at du ønsker, at gøre et godt stykke arbejde. Samt, at du kan repræsentere din arbejdsplads udadtil. Dine anbefalinger kan hjælpe din fremtidige arbejdsgiver. Med, at få et indblik i hvem du er som person. Samt hvordan din moral er. Dette kan gøre forskellen når afgørelsen skal ske. Sørg derfor for, at du får dine anbefalinger og brug dem!